Cum obții avizul de liberă practică și ce acte sunt necesare?
După absolvirea unei școli postliceale sanitare sau a unei facultați de asistenți medicali, pentru exercitarea profesiei, este necesară înscrierea ca membru în Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România (Vezi aici care sunt pașii și actele necesare înscrierii ca membru).
Autorizarea exercitării profesiei nu este însă completă. Pentru asta, mai avem nevoie de pasul următor, adică de obținerea avizului de liberă practică (sau ALP, așa cum este numit deseori ca acronim).
Acesta se va obține anual, pe toata perioada exercitării profesiei.
Ce acte sunt necesare?
- Certificatul de membru
- Buletin – copie/original
- Certificat de naștere – Copie/ original
- Polița de asigurare de răspundere civilă pentru greșeli în activitatea profesională (“asigurare malpraxis”), valabilă pentru perioada 1 ianuarie – 31 decembrie a anului pentru care se eliberează avizul (original și copie).
Valorile minime ale riscului asigurat sunt:
- echivalentul în lei al sumei de 10.000 euro, pentru asistenții medicali generaliști, moașele şi asistenţii medicali care îşi exercită profesia în unităţi sanitare cu paturi, centre de primiri urgenţe şi unităţi de primiri urgenţe, servicii de ambulanţă;
- echivalentul în lei al sumei de 4.000 euro, pentru asistenţii medicali generalişti, moaşele şi asistenţii medicali care îşi exercită profesia în unităţi de medicină primară, ambulatorii, cabinete medicale individuale, laboratoare;
- echivalentul în lei al sumei de 2.000 euro, pentru asistenţii de farmacie, asistenții medicali specialitatea igienă şi sănătate publică şi asistenții care îşi desfăşoară activitatea în instituții/ secţii de medicină legală.
- Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali care exercită profesia în regim independent ca persoană fizică independentă sau titular de cabinet individual de practică independentă, echivalentul în lei a sumei de 20.000 euro.
Polița de asigurare malpraxis se poate încheia la orice broker de asigurări.
- Adeverință de salariat (cu menționarea salariului de bază)
- Contractul de muncă și dovada înregistrării în Revisal
- Raportul per salariat din Revisal, datat şi ştampilat de angajator;
- Certificat de tip A5 de sănatate fizică si psihică – (parafat de medicul psihiatru și medicul de familie sau boli interne)
- Dovada plății la zi a cotizaţiei de membru OAMGMAMR, pentru membrii cărora nu li se reține lunar pe ștatul de plată;
Pentru reînnoirea avizului anual, la lista de acte se adauga:
- dovada realizării celor 30 credite EMC (educație medicală continuă pentru asistenți) aferente anului anterior celui pentru care se solicită eliberarea Avizul anual.
Aceste credite pot fi obținute participând în decursul anului la conferințe, evenimente medicale organizate de diverse instituții medicale acreditate sau cursuri organizate de OAMGMAMR.
- Adeverință de grad principal (dacă este cazul).
- Aviz APL vechi.