ALALIE

Definiție: Alalia reprezintă absența sau slaba dezvoltare a vorbirii la copii, în condițiile unui auz normal și a unei dezvoltări intelectuale normale. Nu este vorba despre refuz de a vorbi, incapacitate de a pronunța sunete, de a coordona mișcările articulatorii, ci de o întârziere sau tulburare severă în funcția complexă de limbaj.

Alte denumiri: Mutism funcțional, afemie, afazie de expresie congenitală.

Cauze: Nu sunt complet înțelese, dar pot fi implicați următorii factori:

  • Factori genetici (există o predispoziție familială observată la unele cazuri)
  • Leziuni neurologice minore prenatale sau perinatale
  • Factori psiho-emoționali, tulburări din spectrul autist
  • Întârzieri generale de dezvoltare

Evoluție

Severitatea și impactul asupra dezvoltării copilului sunt variabile. În formele ușoare recuperarea poate fi relativ bună, copilul învățând să vorbească în final, deși pot exista întârzieri de limbaj. În formele foarte severe, lipsa comunicării verbale afectează puternic toate aspectele dezvoltării (cognitiv, emoțional, relațional).

Rolul asistentului medical:

  • Să cunoască termenul și să înțeleagă că poate fi o cauză pentru întârzieri în dezvoltarea copilului.
  • Să observe și să semnaleze cazurile de copii ce nu încep să vorbească la vârste adecvate.
  • Să orienteze părinții către specialiști (medic pediatru, neurolog, logoped) pentru evaluare detaliată și terapie specializată.

Diagnostic

  • Necesită investigații complexe pentru a exclude cauze organice:
    • Examen neurologic detaliat
    • Evaluare psihiatrică
    • Evaluarea auzului (audiogramă)
    • Imagistică cerebrală (RMN)
    • Testare psihologică

Tratament:

  • Terapie logopedică intensivă de lungă durată
  • Intervenții psihoterapeutice în funcție de cauza identificată (terapie de suport pentru familie, abordarea unor tulburări emoționale)

Important: Prognosticul în alalie este rezervat. Depistarea precoce și intervențiile specializate oferă șansele cele mai bune pentru recuperare și atenuarea consecințelor grave.